Založ si blog

Azylanti – fejtón

AZYLANTI – fejtón

 

– Dobrý deň, pán starosta, – pozdravila dvojica na prahu kancelárie obecného úradu.

– Dobrý aj vám, ľudkovia, – vyceril starosta čerstvo renovovaný chrup, – čo dobrého ste nám priniesli?

– Ta okrem seba, tak ako obvykle, nič iné, – odvetila dvojica dvojhlasne.

– Aha, – pochopil starosta, – a čo vás k nám priviedlo?

– Ta no, ako by som to povedal, – začal muž, – my sme prišli požiadať o azyl.

– Prišli ste požiadať o azyl?  – opýtal sa prekvapene starosta, pretože počas svojich nespočetných volebných období sa s takouto situáciou zatiaľ ešte nestretol.

– Áno, o azyl, – potvrdila nežnejšia časť dvojice, – a to, prosím pekne, dobrovoľne a bez podpory pašerákov a iných neziskových organizácií.

– Môžem potvrdiť, že úplne dobrovoľne, – uisťoval muž starostu.

– A to už ako? – vyzvedal starosta a nenápadne prehltol za hrsť medikamentov.

– Ta úplne jednoducho, – pokračoval muž, – chceme azyl a keď nám vyhotovíte potrebné doklady, tak sme ochotní ich aj podpísať, len otlačkami prstov vo vlastnom záujme nemôžeme poslúžiť.

– Tak, pán starosta, – pridala sa nežnejšia časť dvojice, – pravdu má, ani jeden prst na ruke…

– A ani na nohe, – doplnil muž.

… nikde nedáme, aby náhodou neboli dotknuté naše ľudské práva, – dokončila.

– Dobre, dobre, – vzdával sa bezradne starosta, – a aký máte dôvod na udelenie azylu?

– Dôvodov máme toľko, – spustila nežnejšia časť dvojice, – že ani neviem, ktorý mám spomenúť.

– Aha, aha, – zamyslel sa starosta, – hádam ste len nečelili prenasledovaniu?

– Ta neviem, či sme tomu čelili, – odpovedal muž, – ale s prenasledovaním mám osobné skúsenosti.

– Má, veru, má, – potvrdila jeho slová nežnejšia časť dvojice, – veď len povedz pánovi…

– Ta poviem, čo by som nepovedal, – chytil sa muž slova, – však sa nemám začo hanbiť.

– Som veľmi zvedavý, – priznal starosta, – lebo okrem čriedy diviakov, čo nám chodila kultivovať repu, sme u nás nikdy nikoho neprenasledovali.

– Počuješ, – pozrela nežnejšia časť dvojice na muža, – to je úrad, to je volený orgán, to je hlas ľudu!

– Ďakujem za ocenenie, – očividne sa potešil starosta, – nechcem byť neskromný, ale je to najmä mojou zásluhou.

– Samozrejme, ako inak, – pritakala nežnejšia časť dvojice.

– Zaujímalo by ma, ako orgán verejnej správy, z akého dôvodu vás prenasledovali? – zaujal starosta k rysujucemu sa problému úradné stanovisko.

– Ta ani poriadne neviem, – poškrabal sa muž na strnisku brady.

– Bol prenasledovaný úplne a kompletne bezdôvodne, – poznamenala nežnejšia časť dvojice.

– Bezdôvodne? – pokrútil hlavou starosta a dodal – viete, stane sa, že aj dobrý úmysel je niekedy neocenený.

– No, uznajte, pán starosta, – pokračovala nežnejšia časť dvojice, – len preto, že si chcel v noci z istého dvora požičať bicykel…

– Ta nechcel som jeho majiteľa v noci budiť, – prerušil ju muž, – ja som, aby ste vedeli, úplne ohľaduplný človek.

… z búdy vybehol pes a začal ho prenasledovať potme až na dolný koniec dediny, – dokončila vysvetlenie odsúdeniahodnej kauzy.

– Ta bol by ma prenasledoval ešte ďalej, – vysvetľoval muž, – ale našťastie som spadol do žumpy s močovkou, vďaka čomu sa moje prenasledovanie skončilo.

– To je teda hrozné! – zmohol sa starosta na slovo.

– Veru, hrozné, pán starosta, presne tak to bolo, – potvrdila mužove slová nežnejšia časť dvojice, – prenasledovaný ako, s prepáčením, nejaký ten terorista.

– Hrozné, – zopakoval starosta, – že žumpa nebola zakrytá napriek všeobecne záväzným nariadeniam.

– To teda nebola, – prisvedčila nežnejšia časť dvojice, – bola som predtým osobne na mieste činu.

– Ja som totiž v tej stresovej situácii celkom zabudol, – vysvetľoval muž, – že sme večer poklop z tejto žumpy odniesli do istého a v širokom okolí veľmi obľúbeného Výkupu druhotných surovín.

– Pochopiteľne, veď každá žumpa sa musí aj pravidelne vetrať, – doplnila ho nežnejšia časť dvojice, – to vie predsa každý…

– Zdá sa mi, že ten pes o tom  asi nebol informovaný, – podotkol starosta otvárajúc dvere kancelárie obecného úradu.

Dzoba Ján

SR prezidentka kultúra predstavitelia prijatie BAX

Čaputová: Akékoľvek snahy ovládať kultúru sú prejavom nekultúrnosti

19.04.2024 15:31

Štát má vytvárať predpoklady a podmienky pre kultúru a nie ju politicky ovládať, vyhlásila prezidentka.

Irán / vlajka / zástava /

Iránsky konzulát v Paríži obkľúčila polícia. Muž sa tam vyhrážal, že sa vyhodí do povetria

19.04.2024 15:01, aktualizované: 15:20

Muža polícia zadržala. Zásahová jednotka ho prehľadala a žiadne výbušniny u neho nenašla.

Medveď

V košickej zoo sa Xene narodilo medvieďa Ares

19.04.2024 13:08

Jeho genetická hodnota je mimoriadne cenná pre európsky záchranný program.

izrael, palestína, západný breh jordánu, evakuácia, amona

EÚ po prvý raz uvalila sankcie na izraelských osadníkov pre útoky na Palestínčanov

19.04.2024 13:07, aktualizované: 13:20

Palestínčania chcú, aby Západný breh bol súčasťou ich budúceho štátu.